Saltar a continguts

ASSOCIACIÓ AMICS DE L'ÒPERA DE GIRONA

Navegació

Menú principal

Notícies

27/11/2017
FESTIVAL D’ÀRIES BARROQUES AMB VIVICA GENOUX

     El diumenge 26 de novembre, l’Auditori de Barcelona, s oferia un recital d’àries amb la mezzosoprano Vivica Genoux. Operem hi ha estat present i aquí en recollim un petit comentari. De ser veritat que els locals d’espectacles del país deuen estar passant una certa crisi de públic perquè, malgrat l’atractiu del programa, L’Auditori lluïa només una bona entrada, sense estar ple.

Aplaudiments al final de la primera part. JMBS Ampliar imatge

             Els artistes presentaven un màxim interès. La mezzo nord-americana Vivica Genoux estava acompanyada per l’orquestra de Les Musiciens du Louvre, sota la direcció del seu concertino Thibault Noailly.

     El programa responia al títol Händel vs Porpora. I és que es feia referència a la rivalitat de dos dels grans compositors d’òpera del final del barroc. Ambdós van coincidir a Londres els anys 30 del segle XVIII. Handel ja feia temps que dirigia la Royal Academy of Music (des de 1719) i tenia una gran presència al King’s Thaeatre. Nicola Porpora va ser invitat a la capital anglesa pel príncep de Gal·les per a dirigir el teatre de l’Opera of the Nobility (1733). La competència va ser gran i va donar lloc a l’estrena de notables obres per part dels dos compositors, encara amb més ganes d’excel·lir: aquesta és la circumstància que justificà la inclusió alternant de fragments operístics dels dos músics.

     L’orquestra. Les musiciens du Louuuvre, va mostrar al llarg de tot el concert una gran conjunció, al servei en bona part, però, del lluïment principalment del concertino i director, Noally. A més del ja citat primer violí van tenir moments de lluïment el fagotista Thomas Quinquenel i el primer violoncel Federico Toffano. L’orquestra va oferir tres peces només orquestrals, a l’inici i en mig de les dues mitges parts, tal com és habitual en aquests tipus de concerts. Van ser dues obres de Händel,  l’obertura d’Agrippina i el Concert per a violí i orquestra HWV 288 , i una de Hasse (únic compsitor que es va incloure a més dels dos ja citats), amb la seva Fuga i Grave per a orquestra .

     L’estrella de la vetllada, la cantant Vivica Genoux, va començar amb dues àries del handelià Rinaldo: “Abbgrugio avvampo e fremo i “Venti turbini i també del mateix autor “Dopo d’aver perduto il caro bene ... Ho perso il caro ben (de lòpera-serenata Parnasso in festa). També a la primera part, de Porpora va cantar “Il piè s’allontana (de L’Angelica) i uns fragments de l’oratori Il martirio de San Giovanni Nepomuceno : amb l’espectacularitat final per a la primera part que aportà “Vanen el vicin Tempio ... Fremer da lungi io sento”.

     La segona part va incloure les dues àries potser més conegudes del concert, “Cara sposa, amante cara (del Rinaldo de Händel) i “Alto Giove (de Polifemo de Porpora). També la tempestuosaCome nave in ria tempesta (de la Semiramide regina dell’Assiria, de Porpora) i “Dopo notte (Ariodante de Händel), que va tancar el concert. La interpretació de la mezzo va respondre a l’expectació de molts dels aficionats que vam assistir. Amb una gran destresa per a les habilitats que requereix el barroc. I encara que no tingui un so especialment potent, els matisos d’inflexió en al veu i les notes profundes en el registre baix que Genoux sap emetre, van demostrar la seva qualitat. Per sobre de tot, una gran capacitat de connectar amb el públic i marcar en l’escenari una gran presència, amb molta expressivitat.

       En total dues hores excel·lents de música, amb una de les més brillants mezzosopranos del moment.

            Joan Manel Barceló

    Del concert.

 

    Nota: els vincles musicals a YouTube corresponen a les obres que es van inclourien el concert que ressenyem, encara que no interpretades pels mateixos protagonistes. Hem triat les fragments per facilitat d’accés i qualitat de so.

Aquest web forma part de: Portal Municipal d'Entitats de Girona