Saltar a continguts

ASSOCIACIÓ AMICS DE L'ÒPERA DE GIRONA

Navegació

Menú principal

Notícies

27/12/2016
UNA "ELECTRA" DE GRAN ÈXIT

     Tots els elements s’alineaven en una conjuntura favorable i el pronòstic s’ha acomplert. El Liceu acaba d’oferir aquest mes de desembre cinc representacions de l’obra més rupturista de Richard Strauss, la seva Elektra del 1909. L’obra era la primera coproducció del compositor amb el llibretista Hofmannsthal, obrint així una col·laboració de les més reeixides de la història de l’òpera.

Veure galeria Ampliar imatge

             L’obra s’inspira en el mite clàssic de Sòfocles. El contingut es centra en l’afany de venjança i en l’odi a mort de la protagonista envers la mare, Clitemnestra, culpable conjuntament amb el seu amant de la mort del pare, el rei de Micenes Agamèmnon. Quan la lleial filla assoleix la revenja després de passar neguits i humiliacions entra en un estat de desfici que causa la mort de la mateixa Elektra.  Evidentment, el tema és terrible i desolador, cosa que transmet la música, que adopta un llenguatge avantguardista, ple de dissonàncies i sense floritures. L’estètica es troba en consonància amb l’art expressionista que en la plàstica, teatre i música estava arrelant fortament en el món germànic i nòrdic europeus.

            El muntatge és fruit d’una coproducció de diversos teatres operístics (La Scala, el Met, Festival d’Aix en Provence, on s’estrenà, entre d’altres), muntatge que ha ofert el seu darrer capítol al Liceu de Barcelona, entre els dies 7 a 23 de desembre. El grup de cantants, de contrastada qualitat, s’ha mantingut força estable en un periple que ha durat més de tres anys.

            Com elements de qualitat caldrà destacar la direcció escènica, última producció de Patrice Chéreau mesos abans de la seva mort, presentant una escena de línies i colors molt sobris, amb una sensació claustrofòbica (tal com demanà Strauss en al partitura). En les veus va ser important la qualitat vocal i actoral d’Evelyn Herlitzius en el paper protagonista. També es va distingir Adrianne Pieczonka que feia de germana i Alan Held com  Orest, el germà. Finalment va ser reconeguda la tasca del director musical, Joan Pons al front de l’orquestra local, reforçada en aquesta ocasió fins a vuitanta-set músics (més dels habituals però sense arribar al centenar passat que plantejà el compositor) que sobrepassà amb dignitat el repte que sempre suposa interpretar Strauss.

    Podeu accedit al Tràiler del mateix Liceu AQUÍ.