Saltar a continguts

ASSOCIACIÓ AMICS DE L'ÒPERA DE GIRONA

Navegació

Menú principal

Notícies

10/02/2019
“TURANDOT” EN PROJECCIÓ COMENTADA A ST. NARCÍS (GIRONA)

 

     El divendres dia 8 de febrer 2019, es va oferir una sessió àmplia, centrada en l’òpera Turandot, de Puccini, realitzada per part dels Amics de l’Òpera de Girona. S’hi van aplegar tres elements per aprofundir en l’obra: una xerrada introductòria, una exposició de llibrets, i finalment, la projecció sencera de l’òpera. L’acte era organitzat pel Laboratori de cultura del Centre cívic de Sant Narcís, sent la segona ocasió en què es tocava el tema operístic aquest curs o temporada.

Imatge de complement Veure galeria Ampliar imatge

 

     A les set de la tarda d’un divendres de febrer començava al teatre del Centre cívic de Sant Narcís una vetllada llarga dedicada a Turandot. La promotora cultural Puri Molina, en nom del Laboratori de cultura, va presentar la sessió. Va seguir una conferència pronunciada per Joan Manel Barceló sobre l’obra que es veuria. L’assistència va ser considerable, amb una vuitantena de persones.

      La intenció de la xerrada, lògicament, era situar una òpera de matisos complexos. El primer apropament va començar advertint que calia llegir l’obra com una faula i, per tant, amb un llenguatge en bona part simbòlic. La faula, però, no és que no aporti coses i són precisament les llegendes que perduren les que connecten amb temes de fons de les persones. Es va posar l’exemple de com, en l’obra, la feblesa dels protagonistes que apareixen en el primer acte prové de l’exili, com avui en dia patim també a Catalunya situacions d’exili i de judicis arbitraris. A continuació, es va situar el marc de l’època i la biografia de Puccini durant els anys de producció de Turandot. Després, el canvi d’estil del compositor, en un postverisme proper al simbolisme. També sobre la música, amb combinació de tradició i modernitat, sobretot en ens efectes del cor –important a Turandot-, l’orquestra i el cant de la protagonista femenina. Finalment, es va comentar la producció que es projectaria i una ràpida síntesi de l’argument.

     Aprofitant la presentació, es van recordar les dues ocasions en què Turandot ha estat representada sencera i en viu a Girona. Una primera el 1997 (20-IV) pel teatre Líric d’Europa-Nova Òpera Nacional de Bulgària; i el 2015 (3-V), pels Amics de l’Òpera de Sabadell. En ambdós casos al Teatre Municipal [Veieu la fotogaleria]

     Abans de l’inici de la sessió, i mentre els assistents arribaven, es va poder veure una petita exposició de llibrets de l’òpera Turandot. Hi destacava una àmplia presència dels llibrets del Liceu, una exemplar del text publicat per l’editorial Ricordi el 1926 –any de l’estrena-, i exemplars de diverses fonts literàries que van inspirar l’òpera.

     La versió que es va projectar, sencera, va ser la del Met del 1988, amb una fantàstic aproposta escènica de Franco Zeffirelli. Els solistes també excel·lents, encapçalats per Eva Marton –que ha encarnat també al Liceu el paper de Turandot dues vegades: 1983-84 i 1993-94-; Plácido Domingo –que ha fet de Calaf al Liceu la temporada 1975-76- i una segona soprano, Leona Mitxell –una gran Liu-.

     Finalment, és de destacar l’esforç de dinamització cultural que està duent a terme el Laboratori de cultura. Així com el suport aportat per la gent del Centre cívic, en un marc molt adequat d’instal·lacions.

Annex: Guia d'audició de "Turandot"  (pps 2.24MB)
Enllaç:  Enllaç