Saltar a continguts

ASSOCIACIÓ AMICS DE L'ÒPERA DE GIRONA

Navegació

Menú principal

Notícies

27/03/2017
ANADA AL RIGOLETTO DEL LICEU. III-2017

      Com a tercera sortida de la temporada de busos 2016/17 el diumenge 26-de març es va anar al Liceu a veure el Rigoletto. Es tractava d’una interessant producció tant pels aspectes escenogràfics com per bona part del repertori vocal solista. Responent a l’expectativa, tant de l’obra com del seu muntatge, la resposta en el bus operístic va estar molt notable: es van apuntar un total de 53 persones, la xifra més gran en els dos anys que s’organitzen els autobusos.

Veure galeria Ampliar imatge

 Com és habitual, a l’anada es va aprofitar una estona del trajecte d’autopista per a introduir alguns comentaris de l’òpera que esperava. Els comentaris inicials van anar a càrrec de Joan Manel Barceló que, en una obra força coneguda, es va centrar a fer notar aspectes teatrals que Verdi estava introduït ver al meitat del segle XIX. Particularment, la introducció de les novetats romàntiques plantejades per Victor Hugo, com ara l’adopció d’un protagonista llunyà del model “immaculat” propi del teatre classicista: Rigoletto, com el Quasimodo de Notre-Dame de París del mateix Víctor Hugo, és un personatge estrafet, tant física com moralment. A més, els personatges presenten sovint comportaments ambivalents, ara positius, ara negatius. Finalment, es comentà la tradició constant que ha presentat Rigoletto a Girona. Sense voler ser exhaustius, es precisà la interpretació d’una dotzena de funcions de l’obra al coliseu gironí: 1856 (estrena gironina), 1887 (21-IV i 23-IV); 1897 (19-XII i 25-XII); 1914 (29-X, 3-XI i 5-XI); 1953 (31-X); 1959 (29-X); 1982 (4-VI); 1989 (5-X). A notar que l’obra es va estrenar a Girona el 1856, només cinc anys més tard de l’estrena absoluta a Venècia (La Fenice).

     L’important, però, era la funció. Dir en primer lloc que donada la gran quantitat de viatgers la distribució dels expedicionaris va quedar distribuïda aquest cop entre cinc sectors diversos del Liceu, tots previstos com de bona visió. De seguida d’iniciar-se la representació, es va advertir al qualitat de la part escenogràfica (amb direcció de Monique Wagemakers): tant el disseny d’escenari, com els moviments escenogràfics, com la llum i molt particularment el vestuari (obra de la triplement oscaritzada Sandy Powell). Pel que va fer a les veus, es van destacar en positiu els protagonistes masculins: el Rigoletto de Carlos Álvarez, esplèndid de veu com teatralment. També el Duca del tenor mexicà Javier Camarena. El cor masculí, nodrit i ben conjuntat, dirigit per Conxita García (la que va dirigir en el seu moment la coral dels Amics de l’Òpera de Girona) també va tenir un paper lluït. En definitiva, els comentaris dels expedicionaris en sortir de la funció eren en general ben positius.

      Ja cap al final de la jornada la Maite Mer, presidenta dels Amics, va fer una mica de síntesi de la diada i va analitzar en particular els aspectes vocals de l’obra i el rendiment observat en els cantants.  Va aprofitar la producció del Rigoleto d’enguany per posar de manifest com no es potencia tant com es podria i deuria els cantants del país. Va destacar també que s’està preparant la previsió d’òperes a incloure en la propera temporada 2017/18. En breu temps es podrà ja fer públic quines obres tindrem a l’abast des d’Òperabus.

  

PER SABER-NE MÉS .

Reportatge audiovisual del mateix  Liceu